Zártkör blog

Utak a barokk emlékek mentén

Európában már több mint 100 tematikus út van, s ebből 21 elnyerte az Európa Tanács hivatalos útvonala címet. Magyarországon 6 városban már megrendezték a barokk útvonalak kiépítésével kapcsolatos rendezvényt, s Eger lesz az utolsó állomás. A nemzetközi piacon a tematikus idegenforgalmi csomagok az eladhatóbbak, ezért fontos, hogy a barokk utak mellett a történelmi kisvárosaink látnivalóit is kínáljuk egy-egy régiós csomagban.

A hét kiválasztott magyarországi barokk útvonal egyikének központja Keszthely, s ennek jegyében rendezték meg a háromnapos "A barokk korszak az ezeréves magyar állam történetében" című programot. Ennek kapcsán indult el a térségben annak a továbbgondolása, hogy a számtalan kínálati elemet egy-egy csomagban kínálják az abban résztvevők az európai idegenforgalmi piacokon.

Az Európa Tanács 1987-ben hirdette meg az Európai Kulturális Utak programját, felhívandó mindannyiunk figyelmét a földrész kulturális örökségének egységes egészére. Mint Tóth Istvánné, a Műszaki és Természettudományi Egyesületek Szövetsége rendezvényirodájának igazgatója elmondta, Európában már mintegy 100 tematikus útvonal van, ebből 21 elnyerte az Európa Tanács hivatalos útvonala címet. A magyar barokk útjának létrehozását a MTESZ kezdeményezte 1998-ban, s ezt követőn készült el az a projekt, amely egy másfél éves rendezvénysorozat megvalósítását tűzte ki céljául. A sorozat eddigi állomásai Vác, Székesfehérvár, Kolozsvár, Győr, Kecskemét, Keszthely voltak. Ezt követőn folytatódik Egerben, majd Budapesten a program, s az utóbbi lesz a záró rendezvény. A program, amelynek egyik legfőbb támogatója az Európa Tanács, több részből tevődik össze, a legfontosabb a konferencia, amely két részből áll. Az egyik, a barokk kori művészet természettudományos és technikai ismeretanyagát áttekintő előadások a felvilágosodás, valamint az ipari forradalomba vezető fejlődés szakaszainak tükrében. A második rész a kulturális turizmusról szól, s azt mutatja be, hogyan lehet a gazdag történeti, építészeti, művészeti örökségünket kulturturisztikai termékké alakítani.

Ezzel kapcsolatban előadások hangzottak el az európai kulturális utak jelentőségéről, a Balaton környéki barokk emlékekről, Zala megye barokk évszázadáról, a természettudományok, a technika és a közlekedés barokk kori történetéről, s a kulturális turizmus jelentőségéről. A rendezvény zárónapja az utazásé volt, a barokk barangolás Keszthelytől, Balatonszentgyörgyön, Nagykanizsán, Letenyén, Csáktornyán át egészen Varazsdig vezetett, bemutatva a szakembereknek az egy útvonalra felfűzött történelmi kisvárosok kínálatát.

A rendezvény kapcsán számos idegenforgalommal foglalkozó szakember sürgette, hogy egy-egy régió, vagy kisrégió idegenforgalmi kínálata egészüljön ki a történelmi kisvárosaink adottságait, lehetőségeit is bemutató programmal. A zalacsányi kastélyban megtartott "Találjuk meg az idegenforgalmi termékeket" című párbeszédre a Kereskedelmi és Iparkamara a megye vendéglátással, idegenforgalommal foglalkozó vállalkozóit és szakembereit hívta, hogy közösen találják meg azokat a lehetőségeket, amelyekkel a háttértelepüléseket is be lehet vonni a turisztikai kínálat körébe. Egy olyan fórumot kívánnak létrehozni, amely a zalai adottságokat, a zalai idegenforgalmi termékeket köti egy, vagy ágazatonként több nagy csokorba - falusi turizmus, borutak, termál- és gyógyfürdők, gasztronómia, vendéglátás, lovas turizmus, kultúrtörténet, hagyományok, művészeti értékeink stb. - s így konkrét kínálati csomagokkal kíván kilépni az idegenforgalmi piacra. Horváth Tihamér, a megyei kamara alelnöke hangsúlyozta, hogy az érdekérvényesítésben, a gazdaságszervezésben kívánják erősíteni a kamara szerepét, s mivel a turizmus - amely a legerősebb kiugrási pontja a megyének - mint ipar, rendelkezik olyan tartalékokkal, amelyet a benne dolgozó szereplők összefogásával, a kínálati körök összehangolásával tovább lehet erősíteni. A külföldi partnerek már sokszor megfogalmazták, hogy a magyar kínálat elaprózódik, számtalan jó, és eladható program van, csak mindez csokorba kötve, turisztikai csomagként vonzaná igazán a külföldieket.

A rendkívül gazdag kínálatunkat csupán esztétikusan kell becsomagolni, ha ez jelentheti a sikert.

stat