Zártkör blog

Mavin Khoo, a Holdbirtokos

Világegyetemből és földgolyóbisból mindig is egy volt, még akkor is, ha az utóbbin régiónként különböző kultúrák fejlődtek ki. A Holdistent az indiaiak Csandrának, a görögök Szelénének, a rómaiak pedig Lunának hívták, de ha felnéztek az égre, mindannyian nagyjából ugyanazt látták és érezték. Az emberek földrészenként, országonként, tartományonként máshogyan énekeltek és táncoltak, másmilyen ruhát hordtak, de a gondjaik nagyon hasonlók voltak.

Amikor globalizációról beszélünk, korrektebb lenne a visszaglobalizálódás felfedezésének folyamatát emlegetni. Ugyanis régóta nincs semmi új a Hold alatt. Aki attól fél, hogy a globalizáció elnyomja a régiók kultúráját, annak meg kellene néznie a Mavin Khoo Dance együttes Chandra / Luna – avagy a Hold fázisai című háromfelvonásos táncestjét. Az együttesvezető Mavin Khoo malajziai születésű, Londonban élő táncos-koreográfus, gyerekkorában indiai táncot tanult, majd klasszikus balettet és kortárs stílust Londonban és New Yorkban. Az est felvonásainak mindegyikét rövid, Debussy- és Satie-tételekre koreografált közjáték vezeti be, amelyeket puritán rokokó jelmezbe öltözött táncosok adnak elő. Mozgásukban XVII. századi európai társastáncok motívumai, klasszikusbalett-elemek, valamint mudrák, jelentéssel bíró indiai kézfejgesztusok keverednek. Az első felvonásban egy tipikus angol, teatralitást nélkülöző mozgáscentrikus kortárs darab, az Imperial Borders látható, a másodikban Mavin Khoo Chandra címmel ősi indiai táncot mutat be, a  harmadik egyfelvonásos pedig a fiatal együttesvezető koreográfiája, az Intoxicant Soma, amelyben klasszikus balett, kortárs tánc és távol-keleti táncstílusok elegyednek magától értetődő simulékonysággal. Egy estén ennyi, térben és időben ilyen távoli, de békésen egymás mellett élő, sőt szervesen egyesülő reminiszcenciával még sohasem találkoztam. A Chandra / Luna a kulturális globalizáció új minősége. Nem tömegfogyasztásra szánt silány termék, hanem a különböző kultúrák lényegi vonásait ötvöző, elmélyült közös alkotás.

A négy koreográfus készítette est darabjaiban és közjátékaiban a Hold az eszmei főszereplő. A változó, félelmetes és igéző Holdistenhez fűződő viszony az emberiség örök összetartozását, közös félelmeit és örömeit szimbolizálja. Ugyanezt teszi a másfél éve alakult fiatal nemzetközi együttes elhivatott működése. Megjósolható, hogy Mavin Khooról még hallani fogunk. Mert különös jelenség: modern sztártípus és ősi titkok tudója. A Holdisten tenyerén ülő (lélek)gazdag Holdbirtokos.

stat